O muzyce i śpiewających kobietach

Więc tak. Nie lubię śpiewających kobiet. Nie umiem ładnie ująć tego w słowa, ale niemal zawsze w głosach śpiewających kobiet pobrzmiewa coś fałszywego. Nawet nie, że pobrzmiewa – jest to jakiś rodzaj muzycznego absmaku, który powoduje, że dany utwór irytuje a nie wzrusza.

Na przykład srebrzystego głosu Jacka Wójcickiego mogę słuchać bez końca (na żywo jest lepszy niż na jutubie), lubię chrapliwy, smutny wokal Alexandra Veljanowa, lubię głos Kaczmarskiego – licealisty, który dopiero niedawno przeszedł mutację (jak dla mnie tak brzmiał nawet głos czterdziestoletniego Kaczmarskiego) i jego dwóch wiernych towarzyszy, lubię podkręcane piosenki Jacka Kowalskiego i mam ogromną kolekcję Elvisa. Jestem w stanie strawić „Rotten Roma Cassino” Spiritual Frontu, i nawet podoba mi się „darkroom friendship”, piosenka o wiele mówiącym tytule, ale gdyby śpiewała ją Doda,  nie byłabym w stanie jej zdzierżyć.

Nie słucham żadnej ze znanych piosenkarek (te mniej znane też mnie irytują). Moim zdaniem muzyka powinna wzruszać. Jednym z nielicznych wyjątków od ogólnej niechęci, jaką żywię do śpiewających pań jest Krystyna  Świątecka. Cenię ją za jakiś rodzaj emocjonalnej czystości i wiarygodności. Myślę, że dobrze wie, o czym śpiewa, że czuje, to, co śpiewa. W jakimś sensie współczesny świat dał nam, kobietom, prawo (a raczej obowiązek) kariery a odebrał nam prawo do wzruszeń. Ja w każdym razie zawsze płaczę przy słowach „biały żagiel sukni, kamienistość plaży, nieskończoność nieba”. Jak dla mnie to nie jest piosenka o rozstaniu, a o miłości jednostronnej, miłości, która mogła być, a jej nie było.

Skomentuj

